Direktlänk till inlägg 22 september 2007

Dysleximässan

Av Michael - 22 september 2007 10:45

Idag ska Camilla och jag besöka dyslximässan. Vi lider båda av detta "handikapp" Det ska bli kul att möta så många likasinnade och få höra hur andra löst sina problem. Jag har lärt mig med åren hur jag ska fixa många problem men Camilla som fortfarande är så pass ung kan ha nytta av att tala med andra.

Det kommer nog en resume av hur mässan var senare idag.

 
 
Neuropedagogen

Neuropedagogen

26 september 2007 00:20

Undrar om det var Dysleximässan i Västerås? Undrar om Du gick förbi oss som pratade om att det är minst lika viktigt att upptäcka, bedöma, behandla och bemöta känselstörningar som det är att bemöta syn- och hörselstörningar; genom kompensation och stimulering genom lek- och fritidsaktiviteten, kosttillskott och anpassad kost!?
Har Du hört talas om att Omega 3-brist och proteinintolerans (mjölk, mjöl och/eller soja) kan ge störningar på förmågan att känna in bl.a den egna rörelsen (grundförutsättningen för att Du skall kunna automatisera de små precisa rörelserna som behövs i själva läs- och skrivprocessen). En sådan störning kallas kinestetisk perceptionstörning och kräver att rörelsen styrs med hjälp av synen och tanken (svårt när man skall läsa) vilket medför att skrivrörelse och läsrörelse kräver mkt energi om man ej får lov kompensera - jämförbart med en syn- eller hörselstörning om man ej får lov kompensera med glasögon eller hörapparat. Hur länge skulle man orka koncentrera sig på själva läs- och srivprocessen då? Och hur skulle man må efter ett halvår utan att få lov använda de kompensatoriska hjälpmedlen (glasögon/hörapparat) i själva läs- och skrivprocessen!? Precis lika dåligt som man mår om man inte får lov att kompensera känselstörningarna som påverkar läs- och skrivförmågan!
Skriv gärna en kommentar/fråga till mig i min blog; jag coachar gärna om Du/ni vill ha lite stöd i utvecklingsprocessen!
Lycka till!

http://www.neuropedagogen.blogspot.com

 
Ingen bild

Capricce

26 september 2007 14:13

Kära Neuropedagog, jag undrar om du har några vetenskapliga belägg för det du hävdar i din kommentar? I min familj finns två dyslektiker, tyvärr är ingen av dem jag. Ingen av dem är heller proteinintolerant eller har Omega 3-brist. Jag vill påstå att det du skriver är humbug. Tron försätter berg och för den det kan hjälpa är det väl utmärkt. Själv är jag reumatiker och blir ständigt utsatt för diverse "goda råd" om alla livsmedel jag bör undvika för att må bättre - till slut får jag endast leva på kärlek, solsken och sång om jag ska följa alla dessa s.k kostråd. På det blir man inte fet. Jag är ledsen, kära kvacksalvare, men i vårt fall är det bara förståelse, träning och bra tekniska hjälpmedel som verkligen hjälper. Dessutom är jag absolut av den uppfattningen att dyslexi INTE är ett handikapp eller en sjukdom som ska botas - tvärtom, det är framtidens människor som vi andra bara avundsjukt kan beskåda. De är kreativa problemlösare gjorda för ett flexibelt liv i bilder. Det du!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Michael - 18 april 2010 12:08

to the fucking vulcano.

Av Michael - 8 april 2010 15:40

att jobba, nästa fredag lättar vi äntligen från Arlanda/Sverige mot järva mål i landet i väst.. nej inte Norge :-) Två nya resväskor måste inhandlas sen är nog allt klart... hoppas jag. ...

Av Michael - 1 mars 2010 07:28

Tjohej!! Här går det undan, bokade 4 vip biljetter till Univesial studios, man vill ju "ride in style" och när jag ändå hade farten uppe så bokade jag bord till hustruns 50-årsdag som kommer att avnjutas på pier 39 i San fransisco. ...

Av Michael - 25 februari 2010 15:38

Blev en chevrolet trailblazer, så får man plats med all packning. Nu väntar vi bara på att den här jävla snön ska försvinna. Inte för att jag tror att Zippo ska komma lättare till jobbet i Stockholm (jag gillar att han har ett hellsicke). ...

Av Michael - 29 januari 2010 22:37

blir det väldigt sporadiskt med postningar här. Info: Biljetter till "the california tour" fixade, biljetter till Alcatraz fixade. Kvar att fixa hyrbil av större modell (typ långtradare). Nu gäller det bara att jobba på ett par veckor till. Lite plan...

Ovido - Quiz & Flashcards