Alla inlägg den 20 januari 2008

Av Michael - 20 januari 2008 17:43

Jag vet inte vad det är med mig men jag blir aldrig pigg. Helgen igenom går jag som en zombie, trött och sliten. Jag känner inte för att göra någonting. Skulle behöva spika upp panel men jag orkar inte. Imorgon är det dags att åka till Stockholm igen för en ny vecka av hårt arbete.


Någonting trevlig med helgen är söndagsmiddag med familjen. Idag gjorde vi en ungstekt citronkyckling med rotsaker (potatis,morötter,rödlök,paprika,zuccini och tomater) och till detta fick källaren släppa till en flaska Bimãris Pinot Noir från 2005. Kombinationen var enastående.


Läs även andra bloggares åsikter om Bimãris, Pinot Noir, citornkycklig, söndagsmiddag

Av Michael - 20 januari 2008 00:24

blev kvällens vin till ostbrickan. Efter en måltid med tacos, Corona och tequila så gick jag ner till vinkällaren och hämtade upp en flaska Amaronevin, nämligen en Amarone Classico Ca' Montini från 2005. Detta vin passade riktigt bra till osten.


Karaktär
koncentrerad doft med inslag av mörka körsbär och choklad. intensiv, en nyans av ekfat och fruktkola. Smaken är fyllig och fruktig med syrliga toner och med lite fattoner i eftersmaken.

Vininflikation
Handskörd i september-oktober. Druvorna fick sedan torka på halmbäddar för att reducera vattnet i druvorna och för att musten skall bli sötare. Maceration i 1 månad. Jäsning i rostfria ståltankar under 8-10 dagar i 24-25 graders värme. Lagring 24 månader i 225 l, franska nya ekfat och 4 år i gamla.



Senare på kvällen blev det karaoke för damerna och fetsurfning för mig. Man vet vad man är bra på och inte.


Läs även andra bloggares åsikter om Amarone Classico Ca' Montini, amarone, vin, ost, italien

Skapa flashcards