Alla inlägg den 20 september 2007

Av Michael - 20 september 2007 20:03

Min hustrus ben hade svällt efter resan från USA så hon tog kontakt med husläkaren. Väl där så misstänkte han blodpropp i benet pga den långa flygresan och hon får en remiss. Hon ringer mig på jobbet och frågar om jag kan skjutsa henne till akuten vilket jag gör. Vi kommer in och tar en nummerlapp. Jippie!! nästa nummer är vi, 10 minuter senare så kommer en sjukskötare ut ur ett rum och ropar vårt nummer. In i ett rum, blodprov, utfrågning och febertagning 38,2 hmm lite feber. Ut till väntrummet igen, 15 minuter senare ropas hon upp, in i en sal, sitter och väntar... 20 min uter senare kommer en tysk läkare in som man knappas förstod vad han sa?? Lite tafatt undersökning. Vi tolkade som att ett ekg skulle tas, 25 minuter senare kommer två unga tjejer in och tar detta ekg. 20 efter detta ny sjuksköterska som visar oss ut till ett nytt väntrum för att få komma till röntgen. Klockan är nu 13:00. Jag åker och tar mig lite mat för frun skulle inte äta något enligt den tyska läkaren, "det är bra om man är nykter när man ska få kontrastvätska" klockan kvart i två var jag tillbaka och då hade en sköterska meddelat att det skulle ta mellan två och fyra timmar att komma till röntgen och att hon visst kunde få äta lite, man sprutar in vätskan i benet. Så iväg till fiket för en macka och kaffe till henne. Tillbaka i väntrummet klockan kvart i tre..... sen väntade vi .... och väntade... klockan 18:00 kommer en ny sköterska och meddelar att röntgen inte har tid idag utan hon ska återkomma imorgon fredag klockan 07:30 så vi kan åka hem. Detta gjorde vi. Vi började med maten då telefonen ringde, ÄNNU en ny sköterska bad frun komma tillbaka till akuten för att få en spruta med blodförtunnande samt ett samtal med en ny läkare. Sagt och gjort upp till akuten igen för att få sprutan, lite snack (inget matnyttigt) sen hem igen. Klockan 19:00 blev det så äntligen mat.


Vad kan man nu dra för slutsatts av detta?

1. Landstingets sjukvård kräver att man är väldigt frisk för att klara

2. Landstingets sjukvård kostar samhället enorma pengar i tappad produktion pga allt väntande

3. Landstingets sjukvård bedrivs av förvirrade individer som inte vet vad effektivitet är.


Nu blir det spännande hur det går imorgon på röntgen.

Av Michael - 20 september 2007 07:02

God morgon världen! Jag har varit vaken sedan 04:23 och börjar känna mig lite less på att inte kunna sova en hel natt. Skönt att det bara är två arbetsdagar kvar denna vecka, sen så kan man ligga och dra sig (kanske smygsova lite) på morgontimmarna.

Lite frukost nu sen är det bara att ge sig av till arbetet. 

Ovido - Quiz & Flashcards